Orthopedische klachten behandelen met Fysiotherapie

Orthopedische klachten van het bewegingsapparaat

Orthopedische klachten behandelen met Fysiotherapie

Fysiotherapie bij orthopedische klachten en aandoeningen is bedoeld voor klachten aan het houdings- en bewegingsapparaat.

Heeft u al langere tijd pijn wanneer u bepaalde bewegingen maakt?
Vindt u het steeds lastiger om bepaalde bewegingen uit te voeren?
Moet u revalideren na een operatie?
Heeft u nek- en schouderklachten met of zonder uitstraling naar armen?

Orthopedische klachten kunnen over het hele lichaam plaatsvinden bijvoorbeeld:
Nekklachten, schouderklachten, armklachten en polsklachten.
Voetklachten, heupklachten, knie klachten en enkelklachten
Lage rugklachten, nekklachten, bekkenklachten en borstklachten.

Met de DAM-technieken (Driedimensionale Arthrokinematische Mobilisatie) zal met passieve bewegingen een gewricht beweeglijker worden gemaakt en de klachten in het gebied weggenomen worden. De behandeling is pijnvrij en het volgen van de natuurlijke manier van bewegen is hierbij belangrijk.

Het doel is om de oorzaak weg te nemen en niet alleen de symptomen. De DAM-technieken kunnen veel pijnen en problemen oplossen, waardoor u vervolgens weer pijnvrij kunt bewegen.

De principes van de orthopedische geneeskunde gebruik ik bijvoorbeeld voor onderzoek van pees- en spierklachten welke vaak een oorzaak zijn van de pijnklachten. Hierdoor is het mogelijk een correcte diagnose te stellen om zo een adequate behandeling te kunnen aanbieden.

Een aantal kenmerken van D.A.M. mobilisatie technieken zijn:
De mobilisaties vinden plaats over het gehele, nog resterende, bewegingstraject (dus niet in de eindstand).
De uitvoering gebeurd met heel weinig kracht en is daardoor vrijwel pijnloos voor de patiënt.
Er is sprake van bijsturen, er wordt niet gerekt.
De mobilisaties zijn gebaseerd op recente inzichten in de biomechanica en fysiologie van gewrichten.

De D.A.M.-mobilisatietechnieken zijn gebaseerd op moderne, wetenschappelijke inzichten in de bouw en functie van gewrichten en spieren. Wetenschappelijk onderzoek wijst bijvoorbeeld uit dat het bindweefsel slapper wordt als gewrichten onbeweeglijk gemaakt (immobilisatie) worden. Het “rekken” van kapsel en banden is bij deze klachten een verouderde behandelwijze. Een bewegingsbeperking blijkt te berusten op het progressief ontsporen van het gewricht gedurende het doorlopen van een bewegingstraject.
In de orthopedie worden klachten vaak aangeduid met bijvoorbeeld: PHS, arthrosis deformans, tendinitis, myalgie, HNP, bursitis. Door middel van de D.A.M.-technieken wordt geprobeerd de passieve sturing door het kapsel in het gewricht te normaliseren. Op deze manier wordt de functieproblematiek, die ten grondslag ligt aan de klachten van de patiënt, opgeheven. Een dergelijke behandeling is niet symptomatisch maar causaal: we pakken de oorzaak aan en behandelen niet alleen de verschijnselen die de klacht veroorzaken. Mobilisaties volgens de D.A.M.-technieken worden altijd pijnvrij uitgevoerd omdat de technieken altijd de natuurlijke manier van bewegen volgt. Zou er wel pijn worden ervaren tijdens de manuele mobilisaties, dan wordt het gewricht juist geforceerd waardoor het alleen maar nadelige effecten oproept.

Deze technieken zijn toepasbaar op alle gewrichten in ons lichaam. Zowel bij rugklachten, nekklachten en bij gewrichtsklachten, zoals de schouder knie of enkel kunnen deze D.A.M.-technieken veel problemen oplossen waardoor u weer pijnvrij kunt bewegen.

Neemt u vooral contact op voor meer informatie of voor het maken van een afspraak.